De nieuwe Nissan Micra wordt écht een creatieve uitspatting, die bovendien niet langer op oude techniek hoeft te leunen.
Alweer bijna veertig jaar geleden verscheen de eerste Nissan Micra bij ons in de showrooms. Een model dat al snel niet meer weg te denken was uit het Nederlandse straatbeeld en waarvan de eerste en tweede generatie als warme broodjes over de toonbank gingen. De lekker blij gelijnde derde generatie had het al iets minder makkelijk, maar de in 2010 geïntroduceerde vorige Nissan Micra had pas echt moeite om kopers naar de showroom te lokken.
Zowel voor als achter zien we ronde ledverlichting. Aan de voorkant springen de priemende led-units in het midden van het ‘cirkeltje’ dagrijverlichting in het oog. Het lijkt een speels en onderscheidend ontwerp te worden, dat net als bij de Juke niet voor één gat te vangen is.
Onderhuids is het allemaal wél een-op-een Renault 5. De auto’s gaan ook naast elkaar van de band rollen in Noord-Frankrijk. De Micra staat op hetzelfde CMF-B-EV-platform, een nieuwe basis die alleen voor compacte elektrische auto’s is bedoeld. Een Micra met brandstofmotor hoeven we dus niet te verwachten. Op basis van wat Renault al heeft losgelaten over de 5, mogen we voor de Micra ook rekenen op een 136 pk sterke elektromotor en een actieradius van zo’n 400 km.