Kia laat tijdens wintertests in Arjeplog, Zweden zien dat de EV9 uitstekend presteert onder alle omstandigheden, zelfs op het ijs en in de sneeuw. Beide qua rijgedrag en accucapaciteit.
Sterker nog, EV’s rijden juist erg goed op gladde oppervlaktes. Het accupakket zit namelijk meestal in de vloer wat er voor zorgt dat het een laag zwaartepunt heeft wat weer bevorderlijk is voor de wegligging. Bij elektrische auto’s kunnen de wielen ook verder uit elkaar gezet worden. Dit geeft niet alleen voordeel bij de ruimte in het interieur en het rijcomfort, maar dit maakt de wegligging ook een stuk stabieler. Verder zijn de computers die de individuele wielen aansturen ook erg goed in het verdelen van de kracht. Zo wordt er voor gezorgd dat verliest van tractie wordt geminimaliseerd en het maximale aantal kracht in de grond kan worden gedrukt.
Ook qua accucapaciteit en laadsnelheid heb je tegenwoordig weinig te vrezen. Accu’s presteren inderdaad minder goed in extreme hitte of extreme kou, maar dankzij accuconditionering in de Kia EV9 wordt de accu op de ideale temperatuur gehouden om momenten dat het telt. Zo kan je in de kou nog steeds razendsnel laden.
Ook is de EV9 voorzien van de EV Route Planner. Die kan voor jou automatisch navigeren naar laadpunten op jouw route wanneer dat nodig is. Dat doet hij op basis van real-time gegevens van de auto. De EV Route Planner werkt samen met de accuconditionering om te zorgen dat de accu altijd op de ideale temperatuur is wanneer je aan komt bij het laadpunt.