Vestigingen

Eindhoven
Telefoon.png +31 040 215 70 10

20210107180837.png subaru occasions Fiat-Logo.png abarth occasions  jeep-logo.png  e62fd5492cb4083ea7f305c850071ff6.png


Den Bosch
Telefoon.png +31 073 206 33 00

20210107180837.png Fiat-Logo.png abarth occasions  jeep-logo.png Alfa-Romeo-logo-2018.png


Tilburg
Telefoon.png +31 013 465 21 00

20210107180837.png 


 Tilburg
 Telefoon.png+31 013 528 69 00

e62fd5492cb4083ea7f305c850071ff6.png

 

Vestigingen

Eindhoven
Telefoon.png +31 040 215 70 10

20210107180837.png subaru occasions Fiat-Logo.png abarth occasions  jeep-logo.png  e62fd5492cb4083ea7f305c850071ff6.png


Den Bosch
Telefoon.png +31 073 206 33 00

20210107180837.png Fiat-Logo.png abarth occasions  jeep-logo.png Alfa-Romeo-logo-2018.png


Tilburg
Telefoon.png +31 013 465 21 00

20210107180837.png 


 Tilburg
 Telefoon.png+31 013 528 69 00

e62fd5492cb4083ea7f305c850071ff6.png

 

Rijplezier start bij Content

Kia Sportage | Autoreview

Kia Sportage | Autoreview

19 mei 2022

“Voor hetzelfde geld 100 pk meer dan de Volvo XC40!”

Autoreview reed onlangs met de gloednieuwe Kia Sportage. Het oordeel van de redactie?  “Samenvattend is de nieuwe Sportage een allemansvriend met Volkswagen-allure. En dat is vaak een garantie voor succes.” Het gaat Kia voor de wind in Nederland. Alles wijst erop dat de Kia Niro de bestverkochte auto van 2021 wordt, en dat de Picanto als nummer 2 eindigt. Is de nieuwe Kia Sportage goed genoeg om de Volvo XC40 binnenkort van de derde plek te stoten?

Wat is opvallend aan de nieuwe Kia Sportage (2022)?

Behalve dat de nieuwe, scherp gesneden Kia Sportage nog steeds een suv is, doet-ie in niets denken aan zijn vriendelijk ogende voorganger met zijn bolle toet. Toch is de Sportage lang niet zo'n opvallende verschijning geworden als de elektrische Kia EV6. Niet van opzij of van achteren gezien, in elk geval. Gewoon een strakke, moderne SUV, met de dezelfde Tonka-achtige uitstraling als de Volvo XC40. Als het segment van de midi-SUV's een schoolklas zou zijn, was de Kia Sportage het keurige hockeymeisje. Met regelmatige gelaatstrekken en in verzorgde merkkleding. Maar als je de Sportage recht in het gezicht kijkt, blijkt dat hockeymeisje ineens loodzwaar te zijn opgemaakt en een enorme piercing door haar neus te hebben. Zo ervaren wij het front van de Sportage tenminste. Kijk maar eens naar de aparte, driedelige lampunits die in een hevige aandachtsstrijd verwikkeld zijn met overdadig roosterwerk.

In de huidige tijd verwacht je misschien dat Kia de nieuwe Sportage - net als de Kia e-Niro - ook met een volledig elektrische aandrijflijn gaat leveren. Dat is niet het geval. Wel is-ie er in drie smaken hybride: mild, 'gewoon' en plug-in. In alle gevallen is een 1,6-liter viercilinder turbomotor het hart van de aandrijflijn. De Sportage 1.6 T-GDi Mild Hybrid heeft 150 pk en is alleen leverbaar met een handgeschakelde zesbak. De voorwielaangedreven Sportage 1.6 T-GDi Hybrid (230 pk) en de vierwielaangedreven Sportage Plug-in Hybrid (265 pk) hebben een conventionele zestrapsautomaat. Voor de Sportage heeft Kia dus afscheid genomen van de zeventraps transmissie met dubbele koppeling.

Wat zijn de voordelen van de nieuwe Kia Sportage (2022)?

Voor sommigen is het vloeken in de kerk, maar Kia lijkt een beetje het Aziatische Volkswagen te worden. Heel spannend is het allemaal niet. Wel maakt het merk momenteel zeer degelijk overkomende, goed afgewerkte auto's die niemand tegen het hoofd stoten. De afwerking van het interieur is keurig, de rijeigenschappen zijn een mooi compromis tussen comfortabel en sportief, en de bediening roept weinig vragen op.

We hebben bewust veel verkeersdrempels en klinkerstraatjes opgezocht en die nam de Kia Sportage met glans. Soepel verend, maar mooi stevig dempend weet het onderstel te overtuigen, bovendien zijn er nauwelijks onderstelgeluiden hoorbaar. Daarbij levert de Sportage prima prestaties: verwissel de Eco-modus voor Sport (Normal is niet aanwezig) en de aandrijflijn reageert alerter op je jeukende rechtervoet. Desgewenst knal je in 8 seconden van 0 naar 100 km/h of trek je bij het invoegen een snel tussensprintje. Als je dit niet te vaak doet, beloont de Sportage je volgens Kia met een verbruik van slechts 5,6 liter benzine per 100 kilometer (1 op 17,9). Of je dat in de praktijk haalt, valt te bezien.

Achterin is de Sportage best ruim, en de zithouding is prettiger dan in de Kia EV6. Houd er wel rekening mee dat een panoramadak (standaard vanaf DynamicPlusLine) licht gééft, maar hoofdruimte stéélt. Met de achterbank in de gezinsopstelling biedt de kofferbak van de Sportage Hybrid 587 liter inhoud. In de andere twee versies is dat iets minder. Door de driedelige bank volledig plat te gooien, creëer je een vlakke laadvloer met een capaciteit van 1776 liter.

Al in de basisversie ComfortLine biedt de nieuwe Kia Sportage je led-koplampen, airco, een achteruitrijcamera, 17-inch lichtmetaal en diverse veiligheidsassistenten. Voor het grote, gebogen touchscreen (foto) met ingebouwde navigatie moet je minimaal de DynamicLine aanschaffen. Schakelflippers, klimaatregeling met drie zones en een verstelbare lendensteun in de bestuurdersstoel zijn eveneens part of the deal. In de Hybrid en Plug-in Hybrid krijg je bovendien schakelflippers, adaptieve cruisecontrol en snelwegassistent (semi-autonoom rijden).

 

Nieuwsoverzicht

Zorg ervoor dat u niks mist!

Meld u aan voor onze nieuwsbrief!