Na enige tijd de kans te hebben gehad om te wennen aan het opvallende uiterlijk van de nieuwe Hyundai Santa Fe, zijn nu ook de geheimen onthuld die schuilgaan onder zijn koetswerk: de omvang, de aandrijving en de naderende komst van de Santa Fe naar onze regio.
De onthulling van de nieuwe Hyundai Santa Fe zorgde vorige maand ongetwijfeld voor een aangename verrassing. Met een design dat vrijwel niets gemeen heeft met zijn voorganger, springt vooral de extravagante achterkant in het oog. Ook in het interieur kiest de vijfde generatie Santa Fe voor een frisse aanpak met strakke lijnen, wat een contrast vormt met het ronde design van de voorgaande 2020-editie. Maar welke veranderingen heeft deze transformatie met zich meegebracht?
Allereerst is de nieuwe Santa Fe een tikje groter geworden. Met een toename van 5 cm in wielbasis tot een indrukwekkende 2,81 m en een lengtetoename van 4,5 cm tot 4,83 m, komt dit duidelijk tot uiting in de binnenruimte. Deze vernieuwde Hyundai Santa Fe biedt ruimte aan maar liefst 725 liter bagage met vijf zitplaatsen, wat een toename van 91 liter betekent ten opzichte van het vorige model. De beenruimte op de tweede rij is met 2 cm toegenomen in de hybride versie van de Santa Fe, terwijl de derde zitrij zelfs met 3 cm is verbeterd. De rugleuningen op de derde rij kunnen nu ook nog eens 10 graden verder naar achteren worden gekanteld, wat het comfort verder verhoogt. Naast de grotere afmetingen is de Santa Fe ook in gewicht toegenomen, met rijklaargewichten boven de 2 ton. Voor de hybride en plug-in hybride versies komt dit neer op respectievelijk 2.225 kg en 2.295 kg.
Bekende technologie
De focus ligt met name op de hybride modellen voor de Europese markt. Vergelijkbaar met zijn voorganger, biedt de nieuwe Santa Fe weer de keuze tussen een hybride en plug-in hybride variant met de 1.6 T-GDI motor als krachtbron. Hoewel het totale systeemvermogen nog niet bekend is, weten we wel dat de 1.6 liter motor in de hybride versie 180 pk levert en in de plug-in hybride versie 160 pk. Verwacht vergelijkbare systeemvermogens als de huidige Santa Fe (230 pk voor de hybride en 265 pk voor de plug-in hybride). De sprint van 0 naar 100 km/h duurt 9,5 seconden voor de hybride Santa Fe en 9,1 seconden voor de plug-in versie. In beide gevallen ligt de topsnelheid op 190 km/h. Schakelen gebeurt altijd via een zestraps automatische transmissie. De elektrische actieradius van de nieuwe plug-in hybride Santa Fe moet nog worden bevestigd.
De nieuwe Hyundai Santa Fe wordt pas in de eerste helft van 2024 op de Europese markt verwacht. Voor die tijd zal de auto ongetwijfeld nog een keer onder de loep worden genomen.