Waar moet je rekening mee houden?
En dan werp je een blik uit je slaapkamerraam en wordt je getrakteerd op een wit landschap. De een wordt hier blij van, terwijl een ander alleen maar meer smacht naar de zomer. Wat jouw mening op zo’n moment ook is, als je met je trouwe vierwieler op pad moet zijn er zaken waar je door de winterse omstandigheden rekening mee moet houden. Niet alleen om boetes te voorkomen, maar zeker ook voor je veiligheid.
Je kentekens moeten leesbaar zijn.
Sneeuw blijft goed plakken, ook op je kentekenplaten. Tijdens het rijden terwijl het sneeuwt kan je voorste kentekenplaat snel worden bedekt met sneeuw. Dit heeft natuurlijk weinig impact op de veiligheid, maar je riskeert wel een boete. Zorg er daarom altijd voor dat je kentekenplaten leesbaar zijn.
De voorste ramen moeten vrij zijn van sneeuw en condens.
Voordat je vertrekt is het belangrijk dat de voorruit en voorste zijruiten volledig vrij zijn van sneeuw en condens. Een simpel streepje vegen op je voorruit om doorheen te kunnen kijken is zeker niet voldoende. Sneeuw- en condensvrije ruiten is niet alleen voor je veiligheid, maar voorkomt ook een boete van €250. Is je auto uitgerust met airco dan helpt het om de condens aan de binnenzijde eerder weg te laten trekken door deze aan te zetten en de ventilatoren op volle toeren te laten draaien. Heb je geen airco dan is geduld een iets schonere zaak. Gebruik die tijd om de rest van de veiligheidspunten na te lopen. Voor het ijs en sneeuw aan de buitenkant van de ruiten kun je het beste gewoon krabben en eventueel een ruitontdooier gebruiken.
Zorg voor zo min mogelijk sneeuw op de auto.
Voor je eigen veiligheid, maar ook van die van andere weggebruikers, is het belangrijk om te zorgen dat er zo min mogelijk sneeuw op jouw auto ligt. Je loopt anders het risico dat dit er onderweg af vliegt en je zicht of die van anderen belemmert. Ook hiervoor kun je een fixe boete krijgen!
Het lichtbeeld moet kloppen.
De lampen van jouw auto moeten correct zichtbaar zijn voor anderen. Sneeuw en ijs op je lampen hebben een negatieve invloed op het lichtbeeld. Met schone lampen kunnen medeweggebruikers je op tijd zien en in duister en donker heb je zelf ook beter zicht op de weg. Als je in het donker rijdt zonder correct licht riskeer je een boete van €150, dus zorg ervoor dat alle lampen volledig sneeuw- en ijsvrij zijn.
Mistlampen toegestaan bij zware sneeuwval.
Tijdens zware sneeuwval is het onder bepaalde voorwaarden ook toegestaan om je mistlichten te gebruiken. Dit mag in Nederland pas als het zicht minder dan 200 meter is. Het gebruiken van mistlicht is nooit verplicht, maar met het onnodig voeren van mistlampen riskeer je wel een boete van €150.
Moderne auto’s hoeven niet op te warmen.
Vroeger werd het aangeraden om je auto op te laten warmen, maar dat is niet meer nodig. In moderne auto’s kun je gewoon na het starten van de motor vertrekken. Let er wel op dat je de motor niet te hoog in de toeren jaagt als de motor nog niet volledig is opgewarmd. Dit kan in winterse omstandigheden natuurlijk iets langer duren.
Winterbanden zijn geen overbodige luxe.
Zomerbanden worden al afgeraden bij temperaturen lager dan 7 graden. Winterbanden zijn gemaakt van een ander soort rubber dat bij lagere temperaturen flexibel blijft en dus meer grip kan bieden. Verder zit er ook veel verschil in het ontwerp van de groeven. De groeven van een winterband zorgen er voor dat sneeuw beter wordt afgevoerd.
De correcte bandenspanning is belangrijk.
Er wordt weleens geadviseerd dat het helpt als het glad is om wat meer lucht uit de banden te laten zodat het contactoppervlak dan groter is. Dit is slecht advies en wordt afgeraden! Wanneer de bandenspanning te laag is komt er meer gewicht op de buitenzijden van het oppervlak van de band. Dit maak de auto onstabiel en zorgt ervoor dat het middelste oppervlak juist slechter wordt benut. Voer dus altijd de juiste bandenspanning en laat het zachtere rubber van de winterband z’n werk doen. Weet je niet wat voor jouw auto en bandenmaat de juist bandenspanning is? In de deuropening zit vaak een sticker waar dit op beschreven staat.