Hyundai N, de performance divisie van Hyundai, laat met de Hyundai IONIQ 5 N zien dat elektrisch rijden erg leuk kan zijn. Nee, niet alleen maar met acceleraties die je bijna naar de achterbank drukken, maar met een driftmodus die je naar de bijrijdersstoel trekt. Ook zien we beelden van de i20 N Rally1, het rallymonster van Hyundai. Bekijk de video onderaan deze pagina!
De N-divisie van Hyundai laat niet alleen nieuwe beelden zien. Ze informeren o.a. ook over de nieuwe “N Drift Optimizer”. Zodra je dit selecteert wordt de traction control uitgeschakeld, verandert het verstelbare onderstel, wordt de weerstand in het stuur aangepast en zal het elektronische Limited Slip Differential al het koppel zodanig over de vier wielen verdelen dat je bijna oneindig zijwaarts kan blijven rijden. Dit doe je natuurlijk allemaal niet op de openbare weg.
Ook kan je gebruik maken van de “N Torque Kick”. Dit is vergelijkbaar met een “clutchkick”, een techniek die vaak wordt toegepast door drifters en rallycoureurs; met een achterwiel aangedreven auto en in een bocht trappen ze dan de koppeling in en houden hun voet op het gaspedaal. Het toerental klimt dan snel omhoog waarna ze snel de koppeling los laten. Het snel draaiende vliegwiel bijt zich weer vast in de langzamer draaiende koppelingsplaat, waardoor de aangedreven wielen tractie verliezen, de kont zal uitbreken en je dus plotseling in een drift zit.
Hoe hebben ze dat dan voor elkaar gekregen bij een elektrische auto zonder koppelingspedaal? Bij de Hyundai IONIQ 5 N hebben ze het zo ingesteld dat als je beide flippers, die normaal het regeneratief remsysteem instellen, naar achter trekt, dat de kracht naar de wielen tijdelijk wordt gepauzeerd. Laat je hem los, dan zal hij plotseling alle kracht weer naar de wielen stuwen. Et voilà, een zogenaamde clutch kick in een elektrische auto.
De Hyundai IONIQ 5 N zal eind 2023 op de markt komen. Al verwachten we in juli al alle details te hebben.